Program koncertu: | ||
W. A. Mozart | – | „Eine kleine Nachtmusik” cz. 1 Allegro |
J. S. Bach | – | Aria z suity D-dur |
J. Haydn | – | Presto z kwartetu op. 20 nr 5 |
A. Borodin | – | Nokturn |
A. Dvorak | – | Kwartet „amerykański” cz. 4 |
P. Czajkowski | – | Kwartet D-dur cz. 1 Moderato e semplice |
J. Brahms | – | Taniec węgierski nr 5 |
F. Chopin | – | Etiuda op. 25 nr 5 |
G. Gershwin | – | Błękitna rapsodia |
G. Gershwin | – | Amerykanin w Paryżu |
A. Piazzolla | – | Tango Ballet |
Prezentacja Kwartetu Pomorskiego
Kwartet Pomorski należy do czołowych wykonawców muzyki kameralnej w Polsce. Założony został w 1986 r. przez ówczesnych studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i dzięki wysokiemu poziomowi artystycznemu w krótkim czasie zdobył uznanie w Polsce i za granicą. Jego działalność rozwija się pod opieką Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Muzycy Kwartetu są prymariuszami orkiestry kameralnej „Capella Bydgostiensis” i orkiestry symfonicznej. Lekcje mistrzowskie pobierali członkowie zespołu u Daniela Stobrawy, pierwszego koncertmistrza Berliner Philharmoniker, a także u Surniki Hefeda, znanego wiolonczelisty i kameralisty. Założycielem i kierownikiem artystycznym Kwartetu jest Waldemar Kośmieja współpracujący z Berliner Philharmonier, Simfonia Helvetica, Simfonia Varsovia, na co dzień koncertmistrz Capelli Bydgostiensis. Fascynacje muzyków znajdują odbicie bogatym i różnorodnym repertuarze od klasyki (Mozart, Haydn) po utwory współczesnych kompozytorów polskich (Penderecki, Lutosławski, Górecki). Kwartet prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występował na festiwalach w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. Na osobną uwagę zasługują związki zespołu z Hiszpanią (blisko 100 koncertów, nagrania do serii płytowej „Antologia Hiszpańskiej Muzyki Współczesnej”).
Skład zespołu:
|
||
Violin I: | Waldemar Kośmieja | |
Violn II: | Jarosław Pawłowski | |
Alto: | Zbigniew Milewski | |
Cello: | Maciej Kamrowski |
Kiedyś mądry Pitagoras odkrył, że struna podzielona w najprostszych proporcjach liczbowych daje dźwięki z których powstają najbardziej harmonijne współbrzmienia. Co więcej w zasadach muzyki dopatrzył się uniwersalnych zasad bytu i uznał, że wedle zasad muzycznej harmonii zorganizowany jest cały wszechświat. Powyższym słowom muzycy kwartetu pozostają wierni, znajdując w tej formie artystycznej realizacji idealną równowagę pomiędzy indywidualnymi występami solowymi a pracą w orkiestrze.